جدیدترین اخبار بازی

جدیدترین اخبار درباره بازی پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر

جدیدترین اخبار بازی

جدیدترین اخبار درباره بازی پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یکی از ابزارهای مهم برای حفاظت هنگام بروز آتش‌سوزی است. این ابزار که با پیشرفت تکنولوژی ساخته و در دسترس افراد قرار گرفته است، هنگام آتش‌سوزی و آشکار شدن دود فعال می‌شود و صدای زیادی را به نشانه اعلام خطر از خود بروز می‌دهد. اما جالب است بدانید که دلیل صدای زنگ هشدار آن ممکن است همیشه نشانه آتش‌سوزی نباشد!
دلایل و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌توانند باعث بروز آن شوند. دلایلی مانند پخت و پز، ایجاد بخار و تغییر دمای ناگهانی محیط و ... همگی می‌توانند باعث روشن شدن سیستم اعلام حریق شوند و زنگ آن را به صدا درآوردند. پس با توجه به وجود این عوامل مختلف و متفاوت که همیشه نشان خطر آتش‌سوزی نیستند، لازم است که مصرف‌کنندگان به خوبی با نحوه غیرفعال کردن سیستم اعلام حریق و روش سایلنت کردن آن آشنا باشند. در ادامه این مطلب به ذکر چند مورد مهم راهنمای غیر فعال کردن سیستم اعلام حریق خواهیم پرداخت. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لیست راهنمای غیر فعال کردن سیستم اعلام حریق

سیم کشی سیستم اعلام حریق

در صورتی که صدای سیستم اعلام حریق را شنیدید بهتر است به سرعت به دنبال دستگاهی که به صدا درآمده است باشید تا در صورتی که صدای آژیر به دلیل بروز آتش‌سوزی بود از ایجاد خطرات بیشتر جلوگیری کنید. اما اگر مطمعن شدید که صدای دستگاه به دلیلی غیر از آتش‌سوزی است می‌توانید به راحتی آن را به وضعیت بی‌صدا یا سایلنت تغییر دهید. 
در بسیاری از موارد صدای اعلام حریق به دلیل تشخیص اشتباه دتکتورهای دود ایجاد می‌شود. پخت و پز، تغییر دمای ناگهانی محیط و ایجاد بخار و دود ... از جمله مواردی هستند که به ایجاد صدای سیستم اعلام حریق منجر خواهد شد. 

استفاده از دکمه سایلنت

اگر دستگاه سیستم اعلام حریق مدرن و به روزی استفاده می‌کنید، می‌توانید به سادگی فشردن دکمه سکوت صدای آن را قطع کنید. به تازگی و با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های اعلام حریق مجهز به دکمه حالت سکوت شده‌اند تا در موارد غیر از آتش‌سوزی از بروز آژیر خطر جلوگیری شود. این دکمه با نام‌هایSilence ، Hush یا موارد شبیه به آن در دستگاه وجود خواهد داشت. با فشردن نگه داشتن این دکمه به مدت چند ثانیه ( 10 الی 15 ثانیه) می‌توانید به سادگی صدای آژیر آن را قطع کنید.

قطع برق سیستم اعلام حریق

در گام دوم بهتر است منبع برق دستگاه را قطع کنید. در صورتی که سیستم اعلام حریق شما دکمه حالت سکوت ندارد، بهتر است منبع برق آن را کلا قطع نمایید. برای این کار می‌توانید دستگاه را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و به آرامی از پایه نصب شده جدا نمایید. اما در صورتی که جدا کردن دستگاه دتکتور شما سخت بود می‌توانید کابل متصل شده به دیوار یا سقف را خارج کنید و باتری آن را خارج نمایید. با توجه به اینکه سیستم اطفای حریق در یک مدار به یکدیگر متصل شده‌اند، با قطع برق مدار به سادگی برق کل سیستم را قطع خواهید کرد. در صورتی که می‌خواهید فقط یک دستگاه را در حالت سکوت قرار دهید با خارج کردن باتری آن به سادگی این کار را انجام دهید. به این روش، روش غیرفعال کردن سیستم اطفای حریق به روش سخت‌افزاری گفته می‌شود. 

استفاده از دفترچه راهنما

توجه داشته باشید که همه سیستم‌های علام حریق دارای دفترچه راهنما هستند. در صورتی که دکمه حالت سکوت را پیدا نکردید و یا نتوانستید دتکتور را به طور تصادفی بی‌صدا کنید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید و یا از  افراد متخصص جهت تعمیر سیستم اعلام حریق کمک بگیرید. 

ریست کردن کلی دستگاه

اگر چنانچه موفق به استفاده از دکمه سایلنت کردن و یا قطع برق سیستم اعلام حریق نشدید می‌توانید در این گام به ریست کردن دستگاه بپردازید. برای ریست کردن سیستم اعلام حریق در ابتدا برق سیستم را به وسیله کلید قطع و وصل مدار قطع کنید. دتکتور دود مورد نظر را ابتدا قطع و سپس از براکت جدا کنید. باتری آن را خارج نمایید و سپس دکمه سایلنت آن را 20 ثانیه فشار  دهید. حال باتری را مجدد در جای خود قرار داده و اتصال برق را برقرار کنید. در پایان نیز دتکتور دود را به براکتش متصل کنید. در پایان عملیات نصب صدای بوق کوتاه تاییدی بر صحت انجام کار شما خواهد بود.

تمیزکردن دتکتور سیستم اعلام و اطفا حریق 

چنانچه با انجام مراحل قبل صدای آژیر سیستم اعلام حریق همچنان قطع نشده بود، توصیه می‌شود تا به گردگیری آن بپردازید. گاهی وجود گرد و غبار در داخل محفظه دتکتور اعلام حریق باعث ایجاد صدای آژیر خطر آتش‌سوزی می‌شود. پس پیشنهاد می‌شود فضای دتکتور را عاری از هر گونه گرد و غبار، تار عنکبوت و حشرات کنید. 

تعویض باتری دتکتور

یکی دیگر از علل اصلی صدای آژیر سیستم اعلام حریق در مواقع غیر ضروری، پایان طول عمر باتری‌های آن است. به طور معمول بهتر است باتری‌های دتکتورهای دود هر 6 ماه تعویض شوند تا از ایجاد صدای آژیر کاذب آنها جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است هنگام خرید باتری جدید به ولتاژ آن توجه کنید تا باتری با ولتاژ مناسب را خریداری نمایید. برای مشاهده راهکار های بیشتر این مطلب را نیز مطالعه کنید.

تعویض کلی سیستم اعلام حریق 

اگر با انجام همه مراحل بالا و توجه به صحت آنها صدای آژیر سیستم اعلام حریق قطع نشد، بهتر است به عمر کارکرد سیسام اعلام حریق و دتکتورها توجه کنید. معمولا اجزای سیستم اعلام حریق طول عمر مفید 10 ساله دارند و پس از طی این دوره دچار فرسودگی و افت کارکرد می‌شوند. به همین جهت در صورتی که مراحل قبلی را به درستی انجام دادید ولی هنوز صدای آژیر قطع نشد، بهتر است به فکر تعویض آشکارساز خود باشید. 
در پایان نیز پس از بررسی علت آژیر و اطمینان از اینکه همه چیز به حالت عادی بازگشته است می‌توانید با فشار دادن دکمه تنظیم مجدد پنل را بازنشانی کنید. پس از تنظیم مجدد صدای بوق دوبل شروع فرآیند را تایید می‌کند. توصیه می‌شود سیستم هشدار و اعلام حریق را جهت دسترسی آسان و سریع در داخل و خارج هر اتاق خواب، در سطوح مختلف خانه حتی زیرزمین، روی سقف و دیوار بلند، نزدیکی اتاق نشیمن، نزدیک راه پله، آَشپزخانه و ... نصب نمایید. همچنین از نصب آن در نزدیکی درها و پنجره‌ها، نزدیک اجاق گاز و شومینه و حمام  بپرهیزید.
 

  • austin wardy